Czy programy lojalnościowe zdobywają nowych klientów?

Każda firma, która sprzedaje jakiekolwiek usługi i towary, jako główny cel działalności ma zwiększanie zysków. Ich źródłem są klienci. W pierwszej kolejności tych klientów należy zdobyć. Jeżeli oferowane produkty dotyczą zakupów, które są kupowane cyklicznie, w mniejszych lub większych okresach czasu, firma powinna podjąć działania do tego, aby po raz zdobyty klient chciał kupować od niej również w przyszłości. Jednym ze sposobów, za pomocą którego można zarówno zdobyć klienta, jak i go utrzymać przy sobie, jest program lojalnościowy. W skrócie polega on na nagradzaniu zakupów (wszystkich lub wybranych produktów) w postaci przykładowo punktów.

Po uzbieraniu określonej ilości punktów, klient ma możliwość wymiany ich na jakąś nagrodę, obniżenia ceny przy kolejnych zakupach, wzięcia udziału w losowaniu, itp. Najpopularniejsze jest oferowanie możliwości wybrania nagrody spośród tych, jakie w danym momencie znajdują się w katalogu programu. Mogą to być zarówno produkty związane bezpośrednio z daną firmą, jak i z zupełnie innych branż. Marketing lojalnościowy stosuje prawie każda sieć stacji benzynowych i są to prawdopodobnie programy, do których należy najwięcej osób. Związane jest to z tym, że każdy posiadacz samochodu czy innego środka transportu, co jakiś czas musi do niego zatankować. Jeżeli ma w pobliżu swojego miejsca aktualnego pobytu kilka stacji, z kilku różnych sieci, zwykle wybierze tę, w której ma wyrobioną kartę do zbierania punktów.

Wybór taki może zostać podjęty nawet, jeżeli na innej stacji kupiłby paliwo nieco taniej. Zbierając punkty, poza ewentualnymi różnicami w cenach pomiędzy stacjami, klient nic nie traci. Za paliwo i tak zapłaci daną kwotę, a tak przy okazji ma możliwość zdobycia dodatkowych kilku punktów, które w przyszłości będzie mógł zamienić na interesującą go rzecz. Dla firm, które oferują programy lojalnościowe, ich udostępnianie klientom nie musi się wiązać z dużymi kosztami. W przeliczeniu każda wydana złotówka daje zwykle ilość punktów, która w przeliczeniu jest nie wyższa niż kilka groszy. I trzeba pamiętać, że niezależnie od tego, czy klient będzie zbierał punkty, czy nie, koszt prowadzenia programu jest już wliczony w marżę, jaką ma sprzedawca na danym produkcie. Zanim dany klient zbierze wymaganą ilość punktów, wyda na zakupy znaczącą kwotę. Zysk firmy będzie przy tym co najmniej kilkukrotnie większy, niż koszt nabycia nagrody, którą dostanie klient. Jeżeli prowadzisz biznes, który ma licznych klientów i chcesz zyskać ich lojalność, a przy tym zdobyć nowych, sprawdź czy marketing lojalnościowy nie przyniesie Twojej firmie realnych korzyści.